Naar inhoud

Inname openbaar domein

Online aanvragen

Wat

Wanneer je het openbaar domein inneemt, moet je steeds vooraf de toelating (signalisatievergunning) krijgen van het lokaal bestuur. Je vraagt een inname van het openbaar domein aan voor:

  • een inname van stoepen en fietspaden voor plaatsen van verhuiswagen en -lift, het leveren van materialen, stoepkaarten,...
  • het plaatsen van containers, stellingen, bouwmaterialen,... op openbaar domein
  • het leveren en plaatsen van bouwmaterialen waarbij de rijbaan tijdelijk bezet wordt door een vrachtwagen, kraan, werkzone,...
  • voor het afsluiten van (een deel van) de rijbaan door werken.
  • voor het plaatsen van een terras
  • wanneer je enkel de inname vraagt van bestaande parkeerplaatsen dien je een parkeerverbod aan te vragen.

Voorwaarden

Wanneer je het openbaar domein inneemt, moet je steeds vooraf de toelating krijgen van het lokaal bestuur.

De prijs van de vergunning wordt berekend op basis van het aantal m² die je inneemt en de duur van de inname. Je betaalt meteen online via de nieuwe toepassing. Wanneer je de aanvraag moet doen, hangt af van het type inname (zie tabel).

Kostprijs

Bij inname van openbaar domein wordt vanaf de eerste dag van inname een belasting gerekend.

  • Voor een inname tot 365 dagen: 0,55 euro per m²/dag.
  • Vanaf 366 dagen of meer: 1,10 euro per m²/dag
  • Het plaatsen van een terras of stoepkaart is gratis. 
  aantal werkdagen op voorhand 
Inname parkeerplaatsen 

Container (geheel of gedeeltelijk) op de rijbaan  10
Container op bestaande parkeerplaatsen
Stelling/hekwerk 5
Kraan

10 

Werfzone

30 kalenderdagen

Nutswerken met omleiding

30 kalenderdagen

Werken onder jaarvergunning

0

Horecaterras

30

Stoepkaart

5

Hoe aanvragen

Aanvragen kan enkel online via het loket inname openbaar domein. Je ontvangt een bevestigingsmail wanneer jouw aanvraag volledig en goed werd ontvangen. Niet zeker hoe je het aanvraagformulier moet invullen? Meer info vind je hier

De vergunning wordt aangevraagd door de persoon die de hinder veroorzaakt, zijnde de hoofdaannemer of door een gespecialiseerde firma aangesteld door de hoofdaannemer. In geval er geen hoofdaannemer is aangesteld, is de bouwheer verantwoordelijk voor het aanvragen van de vergunning.

Bij elke aanvraag moet verplicht een duidelijke schets of signalisatieplan 

Als ook de straat volledig wordt afgesloten, dien je ook een bewonersbrief toe te voegen.

Opgepast: voor een inname op een gewestweg moet er ook steeds een aanvraag en vergunning aangevraagd worden bij het gewest. Deze vergunning moet aan het dossier worden toegevoegd.

Contactgegevens:
Agentschap Wegen en Verkeer – District Puurs
Rijksweg 26
2870 Puurs-Sint-Amands
03 860 01 20
wegen.antwerpen.districtpuurs@mow.vlaanderen.be

Meer info?

Voor het bespreken van jouw dossier? Maak een afspraak

Downloads

Onderaan deze pagina kan je volgende documenten raadplegen:

Overzicht:

Aanverwante thema's