Moet ik een aanvraag doen?

Wanneer doe je een aanvraag via het evenementenloket?

Organiseer je een activiteit in Edegem? Dan moet je in sommige gevallen een aanvraag of melding doen via het evenementenloket. Dat is verplicht voor de veiligheid, planning én goede samenwerking met de gemeente.

Je doet een aanvraag of melding als je…

  • evenement plaatsvindt op openbaar domein (straat, plein, park…)
  • luider muziek wil spelen dan de wettelijke norm van 85 decibel
  • een straat, plein of parking tijdelijk wil afsluiten of parkeervrij maken
  • een fotoshoot of filmopname op openbaar domein plant
  • vuur of vlammen wil gebruiken (bv. vuurkorven, vuurwerk)
  • een buurt-, straat- of schoolfeest organiseert
  • een publieke fuif houdt (binnen of buiten)
  • een evenement organiseert met een politieke of religieuze insteek
  • aan (commerciële) promotie of verkoop op de openbare weg doet
  • een evenement houdt in een lokaal dat normaal voor iets anders bedoeld is (bv. eetfestijn in sportzaal, overnachting in klaslokaal…)
  • als erkende vereniging gebruik wil maken van de toelage voor feestmateriaal

Waarom moet je dit aanvragen?

Een evenement goed organiseren betekent vooruitdenken en afstemmen:

  • Je krijgt zicht op de regels rond veiligheid, verzekeringen en brandpreventie
  • Het formulier helpt je valkuilen vermijden in je voorbereiding
  • De gemeente bekijkt of je evenement past binnen de kalender en of er werken of conflicten zijn
  • Politie, brandweer en gemeentelijke diensten worden automatisch op de hoogte gebracht
  • Een aanvraag op openbaar domein geldt tegelijk als aanvraag voor inname van openbaar domein

Hoe aanvragen?

Gebruik het online formulier in het evenementenloket van Edegem. De doorlooptijd hangt af van je type evenement, maar begin op tijd:

  • Klein evenement: minstens 30 dagen op voorhand

  • Groot evenement: minstens 60 dagen op voorhand