Naar inhoud

Diftar

Kies een vraag uit de lijst

  • top

    Wat is diftar?

    Diftar staat voor gedifferentieerde tarieven en is een manier om het principe ‘de vervuiler betaalt’ in de praktijk te brengen. De eerlijkste manier om diftar toe te passen, is om het aangeboden afval te wegen. Hoe meer afval iemand produceert, hoe meer hij moet betalen. Wie daarentegen afval voorkomt en goed sorteert, zal minder betalen!
    Door de invoering van diftar willen IGEAN en het gemeentebestuur niet alleen de afvalberg verkleinen, maar ook de kosten voor het inzamelen en verwerken van afval op een correcte manier doorrekenen.

  • top

    Waarom start Edegem met diftar?

    De inzameling en de verwerking van afval kost handenvol geld aan de gemeenschap, zeker de restfractie kost minimum 135 euro per ton om alleen nog maar te verwerken in de verbrandingsoven. De hoeveelheid huisvuil stijgt de laatste jaren en daardoor dus ook de kosten Door het diftarprincipe toe te passen willen we onze inwoners aanzetten om de hoeveelheid afval te beperken en verdelen we de kosten eerlijk ‘de vervuiler betaalt en de niet vervuiler spaart’. Door milieubewust aan te kopen, goed te sorteren en thuis te composteren, kan je veel geld uitsparen. Hoeveel je betaalt, heb je dus grotendeels zelf in de hand. Het is dus in jouw voordeel om zo weinig mogelijk kilogram restafval te produceren en zo veel mogelijk afval te voorkomen, goed te sorteren en te hergebruiken.

  • top

    Vanaf wanneer start Edegem met de ophaling van restafval via het diftarsysteem?

    Vanaf 1 januari 2016 zal je je huisvuil tweewekelijks moeten aanbieden in de nieuwe diftarcontainers. Huisvuilzakken, de oude huisvuilcontainers of andere recipiënten worden vanaf dan niet meer aanvaard en zullen blijven staan.

  • top

    Welk afval wordt vanaf 2016 via het diftarsysteem opgehaald?

    Enkel huisvuil (tot 2015 de voormalige grijze restafvalzak) zal via het diftarsysteem worden gewogen en opgehaald. GFT+ zal je via de groene zakken of bakken kunnen blijven meegeven. PMD zal nog steeds via de blauwe zakken worden opgehaald. GFT+ en PMD worden dus niet gewogen.

  • top

    Welk afval wordt vanaf 2016 via het diftarsysteem opgehaald?

    Enkel huisvuil (tot 2015 de voormalige grijze restafvalzak) zal via het diftarsysteem worden gewogen en opgehaald. GFT+ zal je via de groene zakken of bakken kunnen blijven meegeven. PMD zal nog steeds via de blauwe zakken worden opgehaald. GFT+ en PMD worden dus niet gewogen.

  • top

    Waarom een tweewekelijkse ophaling?

    De huis-aan-huisinzameling van afval is erg arbeidsintensief, milieubelastend en ook duur. Bovendien kan je je afval in de speciale container met deksel gerust twee weken bewaren. We kiezen daarom voor een tweewekelijkse ophaling.

     

  • top

    Hoe gebeurt de aanrekening?

    Na levering of activering van een nieuwe container krijg je een betalingsuitnodiging waarin gevraagd wordt een voorschot te betalen. Dit voorschot is afhankelijk van het type container:

     

    40 liter

    120 liter

    240 liter

    voorschot

    40 euro

    70 euro

    100 euro

    Telkens je de container aanbiedt, wordt een bedrag van het voorschot afgetrokken. Dit bedrag is de som van de ledigingskost en de prijs per kilo afval die je aanbiedt. Ook wordt een maandelijkse gebruiksrecht, afhankelijk van het type container, afgehouden van dit voorschot. De bedragen voor het gebruiksrecht, de lediging en de verwerking zijn:

     

     

    40 liter 

    120 liter 

    240 liter 

    1 100 liter 

    gebruiksrecht (euro per maand)

    0,25

    0,75

    1,25

    6,00

    lediging (euro per aanbieding)

    0,10

    0,25

    0,25

    2,50

    verwerking (euro per kg)

    0,20

     

    Voorbeeld:

    Je biedt in de maand januari 2 keer de huisvuilcontainer van 120 liter aan voor lediging. De eerste keer bied je 7 kg huisvuil aan en de tweede keer 9 kg. Volgende bedragen worden voor januari afgehouden van je voorschot:

    Gebruiksrecht 1x 0,75 euro =0,75 euro
    Lediging 2x 0,25 euro =0,50 euro
    Hoeveelheid 7x 0,20 euro =1,40 euro
      9x 0,20 euro =1,80 euro
       

    TOTAAL

    =4,45 euro

     Wanneer het voorschot bijna is opgebruikt en je gaat onder het drempelbedrag, ontvang je automatisch een nieuwe betalingsuitnodiging.

  • top

    Waarom betaal ik gebruiksrecht?

    Elk gezin produceert huisvuil en kan gebruik maken van een huisvuilcontainer van de gemeente die op regelmatige tijdstippen wordt geledigd. De gemeente heeft dan ook een vaste kost voor elk aansluitpunt, naast de ophaling en verwerking. Via het gebruiksrecht draagt iedereen bij voor de dienstverlening.

  • top

    Wanneer krijg ik een betalingsuitnodiging?

    Wanneer het voorschot daalt onder het drempelbedrag ontvang je een nieuwe betalingsuitnodiging. Het drempelbedrag laat nog een beperkt aantal ledigingen toe tot het minimumbedrag wordt overschreden. Het nieuwe voorschot op de betalingsuitnodiging wordt berekend op basis van het geraamde gebruik van de dienstverlening voor het volgende jaar. Het geraamde verbruik is gebaseerd op uw reële verbruik van de afgelopen periode van minimum 3 maanden. Is je verbruikshistoriek korter dan 3 maanden dan wordt er een standaard voorschot gevraagd, afhankelijk van de grootte van de container.

     

    40 liter

    120 liter

    240 liter

    drempelbedrag

    6 euro

    12 euro

    20 euro

    Bij de betalingsuitnodiging krijg je een overzicht van de diensten waarop je een beroep deed en het aantal kilogram per keer je aanbood. 

     

  • top

    Wanneer wordt de container geblokkeerd?

    De containers worden geblokkeerd van zodra het voorschot onder het minimumbedrag daalt. Er is geen verdere dienstverlening totdat er een nieuw voorschot betaald is.

     

    40 liter

    120 liter

    240 liter

    minimumbedrag

    1,50 euro

    3 euro

    5 euro

    Zorg ervoor dat je na ontvangst van de betalingsuitnodiging, je saldo tijdig aanvult om te vermijden dat je container niet wordt geledigd.

  • top

    Kan ik de huisvuilcontainer kiezen?

    Begin oktober 2015 ontvangt elk gezin een grijze huisvuilcontainer met een elektronische chip die een uniek nummer bevat. Standaard stellen we een container van 120 liter voor. Hierin past afval van minimum twee grote huisvuilzakken. Is dit voor jou niet het goede formaat om je huisvuil twee weken te bewaren, dan kan je kiezen voor een container van 40 liter met draagbeugel of een groter formaat van 240 liter. We sturen je in de tweede helft van augustus 2015 een brief en dan heb je de gelegenheid om jouw keuze door te geven.

    Let wel: de diftarcontainer van de gemeente is verplicht voor het aanbieden van het huisvuil. Huisvuilzakken, de eigen (oude) containers of andere recipiënten zijn niet meer toegelaten vanaf 1 januari 2016.

  • top

    Hoe herken ik mijn huisvuilcontainer?

    Op de container kleeft een barcodesticker met jouw adres. Kijk goed na of je de juiste container in gebruik neemt en controleer zeker ook het busnummer als je op een appartement woont.

     Het ophaalsysteem zal je container herkennen aan de ingebouwde chip in je container.

  • top

    Ik woon in een appartement. Kan ik een kleinere of een extra huisvuilcontainer aanvragen?

    Bij de opstart is de 120 litercontainer de standaard. Die volstaat voor een gemiddeld gezin. Bewoners van appartementen kunnen één of twee 40 litercontainers aanvragen. Kies je voor een tweede 40 litercontainer, dan betaal je ook maandelijks het  gebruiksrecht van 0,25 euro daarvoor.

    Wie koos voor een 120 of 240 litercontainer zal slechts één container kunnen aanvragen. Denk dus goed na bij uw containerkeuze bij de levering in september 2015.

    Wil je na de levering in oktober 2015 toch nog een ander volume, dan betaal je voor het wisselen van de container 15 euro.

  • top

    Ik woon op een appartement in Edegem. Kunnen wij een container aanvragen voor alle bewoners van het gebouw?

    Standaard stellen we voor appartementsbewoners een 120-litercontainer voor. (voor een ander volume: zie vraag: Kan ik een andere of extra huisvuilcontainer aanvragen?)

    Na toestemming van de gemeente kan de syndicus of een verantwoordelijke een grote container (bv 240 liter of 1100 liter) aanvragen voor een adres in Edegem.

    De syndicus of verantwoordelijke zal dan instaan voor de betaling van de voorschotten en voor de verdere afrekening met de bewoners.

  • top

    Kan ik mijn huisvuilcontainer opzeggen?

    Je kunt de huisvuilcontainer enkel opzeggen als je verhuist. Je huisvuil moet namelijk verplicht worden meegegeven via gemeentelijke huis-aan-huisophaling.

    Het is niet toegelaten je huisvuil via andere kanalen af te voeren. Ook wanneer je een bedrijf hebt, mag je je huishoudelijk afval niet meegeven met je bedrijfsafval.

  • top

    Kan ik met mijn huisvuil terecht op het ecopark?

    Neen, huisvuil is niet toegelaten op het ecopark. Het mag enkel worden meegegeven via de inzameling aan huis.

  • top

    Moet ik betalen wanneer ik mijn container wil ruilen voor een kleiner/groter model?

    In de opstartperiode heb je na de levering van de diftarcontainer (begin oktober 2015) nog maximaal 48u de tijd om gratis te kunnen wisselen. Geef je definitieve keuze door via de gratis infolijn 0800 1 46 46. Wil je na verloop van tijd toch nog wisselen? Dat kan! Hiervoor wordt dan wel 15 euro aangerekend.

    Ben je een nieuwe inwoner van onze gemeente en wil je een ander volume van diftarcontainer?
    Na je inschrijving op het gemeentehuis heb je 30 dagen tijd om gratis te wisselen. Geef je keuze binnen deze termijn door aan het onthaal van het gemeentehuis.

  • top

    Waar kan ik terecht met mijn oude container?

    Je mag je oude container zelf houden en voor iets anders gebruiken. Als je deze niet meer kan of wil gebruiken, kan je de oude container gratis naar het ecopark brengen tot en met 31 maart 2016.

  • top

    Wanneer wordt het huisvuil in mijn straat opgehaald?

    Tot de laatste ophaling in december 2015 blijft alles zoals het is. Vanaf 1 januari 2016 wijzigen de ophaalronden. Veel verandert er niet, want voor het merendeel van de straten zijn de rondes zodanig opgesteld dat je huisvuil op dezelfde dag als voorheen wordt opgehaald.

    Je zal de juiste informatie hierover terugvinden op de ophaalkalender die je in december 2015 in de bus krijgt. 

    Vanaf 1 januari 2016 gebeurt de huisvuilophaling tweewekelijks in plaats van wekelijks. Kijk op de ophaalkalender die je in december 2015 zal ontvangen goed na of je straat in de even of oneven week wordt bediend.

    In sommige straten zal de ophaaldag in 2016 wel wijzigen ten opzichte van de vorige jaren. Deze straten krijgen in de loop van december een extra brief om hen hierop te wijzen.

  • top

    Hoe bied ik mijn huisvuilcontainer aan?

    Bied je container steeds aan met het handvat naar de straatkant en bij voorkeur met gesloten deksel. Een container met openstaand deksel bemoeilijkt het werk van de laders en verhoogt ook het risico op ongevallen.

  • top

    Kan ik een slot hebben op mijn container?

    Vanaf 2016 kan er een slot op jouw container worden geplaatst mits betaling van 20 euro. Dit bedrag wordt van het voorschot afgehouden dus het bedrag van je voorschot moet voldoende hoog zijn. Bel naar de infolijn om af te spreken wanneer je de container moet aanbieden voor het plaatsen van het slot.

    Let wel: in andere gemeenten waar diftar al enkele jaren is ingeburgerd, blijkt dit geen groot probleem. Denk eraan dat er al 100 kg moet worden gesluikstort in jouw container vooraleer je de kost van je slot eruit haalt.

  • top

    Ik ben het sleuteltje kwijt voor het slot op mijn container. Wat nu?

    Je ontving 2 sleutels. Misschien vind je de reservesleutel nog terug. Zo niet moet het slot worden vervangen. Hiervoor betaal je 20 euro.

  • top

    Wat gebeurt er met mijn container met slot bij verhuis?

    Als je verhuist binnen de gemeente laat je de container met slot staan bij de woning die je verlaat. Je neemt contact op met de infolijn om je container op je oude adres op te zeggen en een nieuwe container met slot aan te vragen voor je nieuwe adres. Je hoeft het slot niet opnieuw te betalen. 

  • top

    Mijn container werd niet leeggemaakt. Wat doe ik?

    Zat er een briefje in de bus met de reden? Was het afval te sterk aangedrukt of vastgevroren? Bood je de container niet tijdig aan? Bel de infolijn: 0800 146 46. De medewerker van de infolijn zal bij de ophaler navraag doen en je hierover informeren.

  • top

    Mijn container is niet volledig leeggemaakt, moet ik daarvoor betalen?

    Nee, de container wordt vóór en na de lediging gewogen. Uit het gewichtsverschil is de hoeveelheid afval die je meegeeft meteen gekend. Je betaalt dus enkel voor het afval dat effectief opgehaald is.

  • top

    Kan ik voor mijn bedrijf of vereniging in Edegem een huisvuilcontainer bestellen?

    Ja, vanaf 17 augustus 2015 kan je aan het onthaal van het gemeentehuis het formulier daarvoor invullen of kan je bellen naar de gratis infolijn 0800 146 46. Je geeft dan onderstaande gegevens op:

    1. naam bedrijf
    2. straat, nummer, bus waar de container zal aangeboden worden
    3. postcode, gemeente waar de container zal aangeboden worden
    4. referentiepersoon met telefoonnummer
    5. straat, nummer, bus van referentiepersoon
    6. postcode, gemeente van referentiepersoon
    7. rijksregisternummer of ondernemingsnummer
    8. volume huisvuilcontainer
  • top

    Wat met inwoners van woonzorgcentra en gemeenschapshuizen?

    Zij kunnen opteren voor één of meerdere gezamenlijke containers op naam van de gemeenschap.

  • top

    Wij zijn een gastgezin. Moeten de personen die bij ons verblijven zich laten inschrijven?

    Dit hoeft niet. Je kan vrij het volume van de huisvuilcontainer kiezen, onafhankelijk van het aantal gezinsleden.

  • top

    Ik ben nieuwe inwoner en vind geen container in mijn nieuwe woning. Wat doe ik?

    Elke woning zou over een huisvuilcontainer moeten beschikken. Vind je geen container, bel dan de gratis infolijn: 0800 1 46 46. Zij kijken na of er op jouw adres een container zou moeten staan. Als er op het adres effectief een container zou moeten staan terwijl dit in realiteit niet het geval is, wordt de ‘verdwenen’ container geblokkeerd en zal er een nieuwe container worden geplaatst. Dit is gratis tijdens de eerste 30 dagen na jouw inschrijving in de gemeente. Na deze periode wordt een plaatsingskost van 15 euro aangerekend. Vul hiervoor het formulier in aan het onthaal van het gemeentehuis.

  • top

    Kan ik ook gebruik maken van een huisvuilcontainer voor mijn tweede verblijf in Edegem?

    Ja, dat kan. Je neemt hiervoor vanaf 17 augustus 2015 contact op met de gratis infolijn: 0800 146 46. De aanrekening gebeurt op dezelfde manier als voor de inwoners van Edegem maar de verwerkingskost bedraagt 0,27 euro/kg in plaats van 0,20 euro/kg.

  • top

    Wat doe ik wanneer ik verhuis binnen Edegem?

    De huisvuilcontainer op het huidige adres zeg je op via de gratis infolijn 0800 146 46 of via het formulier op de website van IGEAN. Vervolgens wordt de container geblokkeerd. Je laat de container leeg en gereinigd staan bij de woning die je verlaat. Op je nieuwe adres in Edegem, laat je via de infolijn de container activeren. Is er op dit adres geen container of wens je een ander volume, geef dit meteen door via de infolijn. Binnen de 30 dagen na jouw verhuis wordt de container gratis gewisseld of geplaatst.

  • top

    Wat doe ik als mijn huisvuilcontainer stuk is?

    Wanneer de diftarcontainer stuk is, kan je contact opnemen met de infolijn.

    De medewerker maakt een afspraak met jou om de container te komen herstellen of zo nodig volledig te vervangen. Op deze datum zet je de container vóór 7 uur aan de straatkant. Wordt de container gewisseld, zorg ervoor dat je oude container leeg en proper is. Indien je je mobiel nummer opgeeft dan krijg je de avond voordien nog een herinnering via sms om je container tijdig buiten te zetten.

  • top

    Mijn container is weg. Wat moet ik doen?

    Informeer eerst even in de buurt of de container niet per vergissing door anderen in gebruik werd genomen. Is je container in de ophaalwagen gevallen, dan kan je contact opnemen met de infolijn. De medewerker gaat na bij de ophaaldienst of dat zij dit kunnen bevestigen. Zo ja, wordt een afspraak met jou gemaakt om een nieuwe container gratis te komen leveren.

    Is de container niet terug te vinden, dan meld je dit via de infolijn en moet je een proces-verbaal (PV) van diefstal laten opmaken door de politie. Een kopie van het PV bezorg je aan de medewerkers van de infolijn zodat aansluitend gratis een nieuwe container geplaatst kan worden. Zonder PV wordt de gewone kost van 15 euro aangerekend.

  • top

    Hoelang gebruik ik nog de huisvuilzakken en kan ik ook een kleiner aantal zakken aankopen?

    De huisvuilzakken moeten nog worden gebruikt tot eind 2015. Spreek eventueel af met familie en buren om de voorraad van huisvuilzakken die jullie nog hebben, zoveel mogelijk op te gebruiken. 

    Tussen 1 oktober 2015 en eind december 2015 kan je ook huisvuilzakken per stuk kopen aan het onthaal op het gemeentehuis. Je betaalt cash.

    Adres en openingsuren onthaal gemeentehuis:

    Gemeenteplein 1, Edegem

    maandag       8.30 - 19 uur
    dinsdag         8.30 - 17 uur
    woensdag     8.30 - 17 uur
    donderdag    8.30 - 17 uur
    vrijdag            8.30 - 17 uur

  • top

    Wat doe ik met mijn overgebleven huisvuilzakken?

    Verwacht je dat je ook na 1 januari 2016 nog huisvuilzakken van de gemeente Edegem zal over hebben? Dan kan je deze tussen 1 oktober 2015 en 31 maart 2016 terugbrengen naar het onthaal van het gemeentehuis. Je krijgt de waarde van de zak terug.

     Adres en openingsuren onthaal gemeentehuis:

    Gemeenteplein 1, Edegem

    maandag       8.30 - 19 uur
    dinsdag         8.30 - 17 uur
    woensdag     8.30 - 17 uur
    donderdag    8.30 - 17 uur
    vrijdag            8.30 - 17 uur

  • top

    Welke toelagen biedt de gemeente?

    Voor onthaalouders en  inwoners die incontinentiemateriaal gebruiken zijn er financiële tegemoetkoming.

    Het aanvraagformulier voor een sociale tegemoetkoming voor incontinentiemateriaal kan je hier downloaden of ophalen in het gemeentehuis.

    Het aanvraagformulier voor een sociale tegemoetkoming voor kinderdagverblijven en onthaalouders kan je hier downloaden of ophalen in het gemeentehuis.

    Kersverse ouders van kindjes geboren vanaf 1 januari 2016 of adoptiekinderen krijgen een eenmalige premie van 30 euro die bij aangifte van het kindje op de diftarrekening wordt gestort. De storting gebeurt automatisch, je hoeft hiervoor niets extra te doen.

    Voor kinderen geboren in 2015 geldt een overgangsmaatregel. Ook deze ouders ontvangen de premie. Zij zullen de storting kunnen lezen op het betalingsoverzicht dat ze ontvangen bij je tweede betalingsuitnodiging wanneer de provisie onder het drempelbedrag zakt. 

    de premie van 50 euro in E!bons die alle kersverse ouders krijgen bij de geboorteaangifte, blijft ook behouden. 

     

    age
  • top

    Ik hoor dat onze wijk ondergrondse containers krijgt. Klopt dat?

    Op drie locaties in Edegem brengen inwoners hun afval naar ondergrondse collectieve containers:

    • De Wieken
    • Tony Bergmansstraat
    • Sint-Goriksplein
    • Timmerdonckstraat

    In de loop van het najaar ontvangen de bewoners van deze straten een badge waarmee zij tussen 6 uur 's ochtends en 22 uur 's avonds restafval naar het ondergrondse systeem kunnen brengen. Net als bij de individuele containers hanteren we het principe ‘de vervuiler betaalt’. Het gewicht van uw aangeboden afval wordt niet gewogen. Per aanbieding kan u de inwerpgleuf met maximum 40 liter afval vullen voor een vast bedrag van 1 euro. Deze prijs is vergelijkbaar met het gemiddelde gewicht van een individuele 40 litercontainer. Daarnaast rekent het gemeentebestuur net als bij de individuele containers een maandelijks gebruiksrecht van 0,25 euro aan. Is de gleuf vol en heeft u nog meer afval bij, dan dient u de gleuf een tweede keer te openen en wordt opnieuw 1 euro aangerekend. In tegenstelling tot de individuele containers betaalt u geen ledigingskost. De afrekening gebeurt net als bij de individuele containers aan de hand van een provisierekening. Lees daarover de vraag: 'Hoe gebeurt de aanrekening?'

  • top

    Wat als ik meer huisvuil heb dan in mijn container past? Kan ik extra huisvuil aanbieden?

    Is het niet mogelijk om de hoeveelheid huisvuil mee te geven, gespreid over 2 ophaalbeurten, dan kan je uitzonderlijk ‘piekzakken’ aanbieden. Deze speciale huisvuilzakken kosten 1,50 euro/stuk en zijn enkel te koop aan het onthaal van het gemeentehuis. Ze moeten naast de volledig gevulde huisvuilcontainer voor ophaling worden aangeboden. In een piekzak mag je maximum 12 kilogram huisvuil aanbieden. De piekzak wordt tijdens de ophaling net als je container gewogen en het gewicht wordt aangerekend via je provisierekening.  Piekzakken die niet in combinatie met een volle huisvuilcontainer worden aangeboden, zullen niet worden opgehaald.

    Gebruik je té regelmatig piekzakken dan klopt wellicht het volume van de bak niet en wissel je je container beter voor een groter volume.

    Adres en openingsuren onthaal gemeentehuis:

    Gemeenteplein 1, Edegem

    maandag 8.30 - 13 uur 14 - 19 uur
    dinsdag 8.30 - 13 uur 14 - 17 uur
    woensdag 8.30 - 13 uur 14 - 17 uur
    donderdag 8.30 - 13 uur 14 - 17 uur
    vrijdag 8.30 - 13 uur gesloten

     

  • top

    Mijn afval is te groot, het past niet in mijn container. Wat moet ik doen?

    Indien het afval te groot is voor je container en het is niet recycleerbaar, valt het onder de noemer ‘grofvuil’. Je kan dit tegen betaling van 0,20 euro/kg naar het ecopark brengen. Je kan het ook laten ophalen. Je betaalt dan ook 0,20 euro/kg aangeboden grofvuil en een vaste ophaalkost van 15 euro. Mail daarvoor naar grofvuil@edegem.be of bel naar het gemeentehuis : 03 289 26 50.

  • top

    Wat gebeurt er bij een overlijden?

    Als het gezinshoofd overlijdt, moeten de nabestaanden contact opnemen met de gemeente waarna de container automatisch wordt afgesloten. Vraag via de infolijn of via het formulier op de website meteen een naamsverandering aan voor de diftarrekening zodat de nabestaande de container verder kan gebruiken. Zo niet wordt de container geblokkeerd en het voorschot terugbetaald op rekening van de overledene.

  • top

    Hoe kan ik mijn hoeveelheid afval verminderen?

    Wie minder afval koopt, bespaart twee keer. Een keer op het kassaticket en een keer bij de afvalverwerking. Op jaarbasis kan afvalarm kopen tientallen euro’s winst opleveren. Sorteer zo goed als je kan het papier en karton, de plastic flessen en flacons, metalen verpakkingen en drankkartons (PMD), het glas, het klein gevaarlijk afval enzovoort. Op het containerpark kan je ook terecht met diverse soorten folie en bloempotjes. Groente-, fruit- en tuinafval horen thuis in de composteerbare zak. Beperk restjes, geef overschotten aan de kippen en composteer het organisch afval zoveel mogelijk thuis.

     

  • top

    Hoe hou ik mijn Diftar of mijn GFT-container schoon en fris?

    Zet je diftarcontainer bij voorkeur op een koele plaats en sluit steeds het deksel. De containerdeksels sluiten goed af. Hierdoor kan je afval een lange tijd bewaren zonder geurhinder. 

    Gaat je diftar- of GFT-container tijdens warme zomerdagen tóch ruiken? Lees dan even deze handige tips:

    • Hou je container droog. Leg een oude krant of stro onderin de containers om aankoeken van afvalresten te voorkomen.
    • Gebruik eventueel goedkope vuilniszakken in je container of goedkope composteerbare zakjes in je GFT-bakje.
    • Zet je container in de schaduw en hou het deksel steeds gesloten.
    • Maak je container regelmatig schoon met (kokend) water en een scheut azijn of water en groene zeep.
    • Luiers moeten bij het restafval. Verpak ze in een dichtgeknoopte (luier)zak.
    • Verpak etensresten in lege verpakkingen of doosjes of in een stuk krant voor je ze in de bak gooit. Vliegen komen af op etensresten om daar hun eitjes te leggen. Verpakte resten maken de container minder aantrekkelijk voor vliegen.
    • Toch maden in je container: Op warme momenten zet je lege diftarbak best even in de brandende zon. Af en toe een handje zout of kalk in je bak zorgt er ook voor dat maden uitdrogen.

    Deze handige tips kregen we al van onze inwoners:

    • Eet mosselen kort voor de ophaling. Verpak lege mosselschelpen in een zak voor je ze in je diftarbak gooit.
    • Steek bij warm weer je vlees of visafval in een zakje in je diepvriezer en gooit het bij het afval kort voor de ophaling.